torsdag 7 januari 2016

Träning och hjälpmedel

Mitt nyårslöfte i hundträningen är att vi ska komma igång och träna någonting varje dag och inte i panik inför en tävling som det ibland blir. Jag kan verka strukturerad men det är jag inte utan tränar på det vi är bra på men nu ska det bli ändring på detta. Jag ska träna in momenten bra och med tydliga kommandon och verkligen fästa dem både i mitt huvud och i kamelens huvud. Vet vi vad vi gör så kan vi helt enkelt inte misslyckas är min åsikt. Har jag inga tydliga kommandon så får jag helt enkelt tänka till och göra om och göra rätt. Så hur ska jag nå detta mål jo jag ska börja filma oss för att se var jag och kamelerna suger och verkligen få se när vi gör någonting bra. Jag har redan märkt att jag kan bli mycket roligare och peppande för mitt problem är tydligen att jag blir för fokuserad när vi tränar hemma. För fokuserad matte innebär en tyst matte och det gillar inte kamelerna. Så här har jag redan lärt mig någonting. 


Så jag har inhandlat mig den här tripoden på Clas Olhson för att kunna filma mig själv. Mycket bra sak och mycket dyr var den också i mina ögon. Men kan den hjälpa oss är den värd alla pengar i världen. Smart också att man kan hänga fast den på saker. Tripoden är mycket liten och lätt att ta med sig.


Nästa sak som jag tror ska hjälpa oss är den här belöningsmaskinen som heter Trixie Memory Trainer. Jag har idag börjat använda den för att lär in backa och kunna belöna både framför hunden och bakom hunden med godis. När jag trycker på dosan så hörs ett ljud och sedan kommer godisen ner i luckan. Finns nog många användningsområden för den här bara fantasin som sätter gränser.


Sedan är det detta med godis. Jag har helt snöat in på korv och det är lätt att man gör det och köper det som man alltid köper i affären. Men nu har jag bestämt mig för att tänka utanför boxen och försöka belöna med en ny godis varje dag under en vecka för att se vad kamelerna tycker om. Igår körde vi på äppelbitar och det var nog bara Xena som tyckte att det var så där. Idag körde vi på ost och det tror jag faktiskt att alla tre gillade. Så mer variation på godiset och på det här sättet kommer jag även att märka vad de gillar mycket och mindre. Då kan man spara det jättegoda till superprestationer.

1 kommentar:

[Anna] sa...

Torkad blodpudding brukar många hundar gilla + att det är billigt och man får själv välja storlek på godiset :) Jag har oxå tagit tag i träningen och försöker verkligen nu sätta ordentliga grunder och träna mer och inte som du säger "panik träna inför tävling".
Jag har oxå köpt en Memory trainer som jag kommer använda mycket till agilityn har jag tänkt sen får vi se vad mer, jag fastnar lite imitt egna huvud :/