måndag 16 november 2015

Vi har debuterat i freestyle :)))



Min plan har nästa ett år varit att debutera i freestyle men vi har inte fått till det och jag har fegat ur men så gick jag med i Borlänge brukshundklubb och träffade människor som höll på med freestyle och fick vara med i ett träningsgäng. Vilket härligt gäng jag har träffat med stora personligheter och träningsglädje och så olika raser. Man lär sig mycket genom att studera hur andra raser fungerar och att träna i en grupp med lite olika erfarenheter men där man ändå ligger lika i sitt tänk.

Så i lördags var vi tre stycken som skulle tävla och hade siktet inställt på Uppsala hundungdoms freestyle tävling i Knivsta hundsportcenter. När jag satt i bilen 05 på morgonen så funderade jag allvarligt om jag var klok och det konstaterade jag snabbt att det är man inte som frivilligt går upp 04 för att åka och tävla en lördag. Framme på plats ställde vi upp burarna, lämnade in musiken och kollade in planen och letade på toaletten som i sig var ett äventyr. När det började närma sig min tur så kände jag att jäklar var nervös jag var men Xena skötta sig fint på uppvärmningen och började inte nosa i uppvärmningsringen. Så körde vi igång och sprang in på planen och ställde upp och ungefär där förlorar jag minnet av vår tävling. Allt gick enligt planeringen till pallen och sedan gick det inge längre enligt planeringen. Slalom framåt brukar inte men det brukar backåtslalomen göra men den här dagen krånglade båda och sedan improviserade vi som vi var efter i musiken på grund av krånglat med slalomet. Men jag var så jäkla nöjd när vi var klara för hon var så duktigt min lilla kamelraptor terrier. 

Kritiken var fina och båda sa att men lite mer träning och mindre missförstånd så blir det bra. Men vi var ruskigt nära en uppflytt och bara det är roligt på vår debut och med alla missförstånden som var. Inte kom vi sist heller plats 19 av 25 tror jag så jag är jättenöjd. Det gick lätt att köra hem till dalarna igen. 

Vi skrev även lite historia då Xena är första faraohunden i Sverige och starta i freestyle officiellt. Lite roligt faktiskt. 

Inga kommentarer: