lördag 12 oktober 2019

Uppflytt,diplom och cert

Förra helgen var vi i Ulricehamn och tävlade i freestyle. Senaste starten vi gjorde var i februari i år så man kan inte säga att vi har varit ihärdiga i den här sporten i år. Men nu var det dax igen och ja vi valde att tävla långt borta i en hall vi aldrig har varit i och ta en liten semestertripp.

Tyson var anmäld i freestyle klass 1 och på vår sista tävling stod det i protokollet att vi kanske skulle strunta i att ha momentet skicka med då han brallar loss så mycket. Visst, sant och tanken har funnits där men han gillar momentet så mycket så i hans nya program hade vi tre sekvenser med skick inplanerat. Varför göra det lätt för sig hahaha eller skam den som ger sig kanske och ingen mins en fegis. Lite dumt också kanske då vi bara hade ett uppflytt kvar i den här klassen för att han ska få sitt diplom. Xena var efter mycket om och men och stora velningar anmäld till freestyle klass 3 och det innebar debut och känslan att nu kommer vi fan att skämma ut oss.

Resan ner gick bra och vi kom till campingen på eftermiddagen på fredagen och stugan var helt ok och den hade ett bra pris. Det som inte var ok var att campingvärden inte upplyste om att man behövde mynt för att kunna duscha men Anki kom som räddaren i nöden när receptionen var stängd så jag kunde få min efterlängtade dusch. Hundarna skötte sig väldigt bra i stugan medans jag sprang runt och var mörkrädd på den mörka campingen.

På lördagen sedan var Tyson först ut av mina två i klass 1 och uppvärmningen var inte den bästa inför första starten då en lösspringande hund rusade förbi oss när vi värmde upp och gjorde att Tyson blev väldigt osäker på platsen och visade upp sitt mindre smickrande humör. Men han var rätt lugn när vi skulle starta och hängde med fint in på planen och under starten och sedan stack han glatt och sprang utanför banan när jag skickade honom men han kom tillbaka och fullföljde sedan sitt program bra tycker jag. Men en disk som sagt och lite ahhhhhh. Andra starten så flyttade vi saken som han ska springa runt så han inte sprang ut mot publiken utan in mot väggen och nu fick jag styr på honom. Fortfarande superglad men han gjorde det han skulle även om det absolut inte var perfekt men så glad att vi inte diskade oss men jag trodde inte att vi hade fått uppflytt då jag inte tyckte att det kändes så. Men så såg jag i resultatlistan att han hade fått uppflytt och ett tag låg han som nr 2 men fick flytta ner till placering 4. Men vilken kille han är och nu fick vi även det efterlängade diplomet i klass 1 efter många års prövande och vi gjorde det med 3 skick hurra hurra hurra. Nu lämnar jag och Tyson freestylevärlden och satsar på heelworken igen och kanske får han göra något gästspel i framtiden om jag vill att han ska få bralla loss.

Så var det dax för Xena och jag var så jäkla nervös då typ hela landslage stod där och tittade på oss. Alla andra som tävlade i klass 3 hade nog bytt till showkläder men jag hade bestämt mig för att vi skulle vara bekväma och jag körde i jeans och fleecetröja. Hon var grymt taggad och jag hade inte riktigt koll på låten då jag var trött i huvudet efter att ha varit i hallen sedan klockan 8 och vi startade nu klockan 16 men Xena såg ut att sprudla av glädja och jag misstänkte att hon kanske skulle go helt bananas. Vi gjorde en fin angång på plan och jag tycker att det hela gick rätt bra trots att jag glömde programmet och att det strulade en hel del i den snabba sekvensen. Men Xena var superstolt och höll ett gott humör under 3 minuter. Jag tänkte lite att nu har vi skämt ut oss. Vi fick aldrig se våra poäng innan vi startade andra gången så jag hade ingen aning om hur programmet låg till poängmässigt. Men under start nummer två var känsla nu underbar men saker strulade men det kändes som att vi jobbade på fint tillsammans och hade ruskigt roligt där i vår bubbla.

Sedan när resultaten kom upp så såg jag att vi hade tagit vårt första CERT i klass 3 i freestyle och vilken underbar känsla det var att ta den på debutstarten. Vi var verkligen på rätt väg med vårt klass 3 program. På den andra starten så missade i certet med lite poäng men jag är så himla nöjd över vår prestation och poängen vi fick för musiktolkningen då jag tycker att det är väldigt svårt ibland. Samt att vi inte kom sist :)

Resan hem gick sedan lätt när jag tänkte på uppflytt, diplom och cert. Kunde faktiskt inte få bättre resultat med mig hem utan jag fick med mig det som jag åkte ner för ett Diplom för Tyson.

Nu funderar vi var nästa start ska bli

Inga kommentarer: