tisdag 27 augusti 2019

Nosework - utomhussök

På något märkligt vänster så fick jag väldigt ont i min hälsena under dagen idag så kvällspromenaden fick ställas in. Bestämde mig då för att testa lite nosework och utomhussök som vi aldrig tidigre har gjort . Laddade en liten rosfribehåller med en möbeltass med eukalyptus och gömde den i trädgården. 

Först ut var Tyson som inte alls fattade vad jag menade men vi trallade runt i trädgården och helt plötsligt så hittade han behållaren och blev väldigt nöjd. Vi gjorde tre sök till och  på sista söket hade han en rask fart i trädgården och travar förbi behållaren för att sedan tvärvända och hitta doften. Så häftigt att se den snabba reaktionen och nu blev jag så klart sugen på att testa honom på en tävling. 

Sedan var det Xenas tur och hon såg ut som att hon skulle kräkas. Hon förstod verkligen inte vad hon ville att vi skulle göra och med sela och lina det var bara så konstigt. Vi gick runt hon stannade och jag bad henne att söka igen och så fortsatta vi tills hon hittade behållaren. Berömde och hon mumsade godisar och sedan gjorde vi sök nummer två och samma procedur igen. På sök nummer fyra var hon lite snabbare och letade lite bättre. Det kommer nog att släppa med lite tragglande tror jag. 

Jag är lika grön som hundarna på detta och vi får testa oss fram till vad som blir rätt. Så nu ska vi försöka få till några sök i veckan som roligt avbrott till den andra träningen och nu vet ju jag att de gillar att göra olika saker. 

Inga kommentarer: